News: 13 apr. 2010

vineri, 11 ianuarie 2008

SPHINX, SHAWORMARIE CU MOFTURI DE RESTAURANT

Am fost informat in ultima vreme de catre multi cunoscuti de-ai mei ca s-a deschis in Bacau un nou restaurant in Mall-ul recent inaugurat. Desi nu prea aveam incredere ca as putea gasi un restaurant care sa merite atentie in acel loc, iata ca am cedat si, astfel, primul restaurant vizitat de mine in anul de gratie 2008 a fost SPHINX RESTAURANT. Situat la etajul 2 al complexului comercial, la court food cum s-ar zice, acest restaurant este singurul care are mesele sale proprii de servire, fata de celelalte “restaurante” de acolo, adica KFC, restaurantul mongolez Ghinghis Khan si altele asemenea.
De la inceput trebuie sa va spun ca aproape 75% din ceea ce reprezinta acest local este strict marketing comercial. De la amenajarea sa in stilul atmosferei Indiana Jones si pana la meniul sau simplist, totul este montat pe ideea de poveste care trebuie sa vanda. Ca cica a fost odata (neprecizat in timp, asa, ca Capra cu trei iezi- scuzati cacofonia ) un nene pe nume Tom Maltom care se plimba prin lume si tot ramanea el impresionat de ceea ce bagau in fizic cei de pe acolo. Si, lovit brusc de inspiratie, s-a apucat el sa-si faca restaurante in care sa serveasca mancare mai ales orientala. Acum, pe semne ca acest nume o fi mai nou un nume polonez, pentru ca firma proprietara a lantului de restaurante este poloneza. Polski, adica Pane Tom, davai papirus.Meniul este frumos colorat, cu multe poze, tiparit pe hartie lucioasa si … cam atat. Redactat intr-un limbaj prea colocvial, pe alocuri jargonistic, meniul se adreseaza celor pentru care bling-bling, fitzzz si ascultatul de manele la celular sunt clar probleme vitale. Pe langa enshpe feluri de shaworma si kebab, mai puteti sa va delectati cu cateva soiuri de pizza, salate la greu si vreo trei supe. Ciudat pierdute printre acestea veti descoperi niste steakuri si peste. Oferta de vin este impresionanta: vinuri albe si rosii, seci, demiseci, demidulci, si dulci, servite la pahar, carafa sau ce recipiente or mai fi pe acolo. Nici vorba de denumiri consacrate sau macar podgorii …
Asa cum fac de obicei, dupa o studiere atenta a meniului, lansez catre ospatar intreaga comanda, adica bauturi, aperitiv, fel principal si desert. Niciodata nu m-am gandit ca este posibil ca, macar teoretic, sa existe vreun ospatar atat de aerian, de o inocenta aproape bovina, care sa mi le aduca pe toate odata si nu pe rand, asa cum este normal. Pe acest ospatar il gasiti la SPHINX … O sa-l recunoasteti imediat dupa privire, daca nu cumva a fost dat afara intre timp. Bineinteles ca a ramas foarte mirat de faptul ca i-am indicat sa duca felul principal inapoi in bucatarie si sa aibe grija sa nu se raceasca pana termin eu aperitivul, ceea ce s-a si intamplat de fapt.
Totusi, aperitivul a fost ok, chiar foarte bun: o branza tip Camembert prajita pane si servita impreuna cu ananas, o jumatate de piersica din compot si gem de afine. Combinatia este intr-adevar delicioasa si a reusit sa salveze cat de cat experienta mea culinara. Desi aparent nepotrivite, gustul usor sarat al branzei si cu dulcele de la gem si fructe reusesc sa se completeze reciproc intr-o armonie a senzatiilor gustative. Se poate acompania cu un vin alb, demidulce servit rece.
Bucataria noastra traditionala (cu exceptia catorva retete din Ardeal) in general este destul de stricta cu amestecarea alimentelor dulci cu cele sarate. Cu alte cuvinte, felurile principale trebuie musai sa fie putin sarate (de aici si expresia “pretios ca sarea-n bucate”; cum ar suna in poveste “ca zaharul in bucate”?), iar dulcele este rezervat doar desertului. Ca si in gluma cu diferenta dintre vina si pacat, am putea zice ca e o vina ca s-au amestecat gusturile, dar ar fi fost pacat sa n-o fi facut.

Asa cum anticipasem, felul principal mi-a fost servit rece. Emotia cu care asteptasem specialitatea restaurantului, un fel denumit chiar dupa numele restaurantului, adica SPHINX, si care se vroia a fi maiestria culinara a bucatarului, s-a risipit odata cu prima privire aruncata peste platou: niste cartofi pai, cu o salata de varza maruntita draconic ce se intindea intr-un strat filiform pe aproape un sfert de farfurie, o frigaruie si ceva carne in forme nedefinite.
Am refuzat bineinteles mancarea care deja era sleita si, la solicitarea mea, un alt ospatar (cel care servea la masa mea probabil isi luase o pauza, extenuat de complexitatea si amplitudinea jobului sau) mi-a dus-o la bucatarie sa o incalzeasca din nou. Bineinteles
ca la revenire, cartofii pai erau aproape casanti, nu crocanti, varza capatase deja o culoare nu prea simpatica, iar carnea era super uscata, pe alocuri arsa.
Asadar, pot spune fara teama ca gresesc, ca mai toate felurile principale din oferta acestui local nu sunt foarte diferite de ceea ce puteti gasi pe la orice chiosc de fast food din Piata Centrala, unde probabil ca sunt la fel de bune dar la un pret rezonabil. Sa dai pe o banala shaworma intre 22 si 32 de lei (cat m-a costat SPHINXUL), numai pentru ca e servita intr-un restaurant, este doar rezultatul marketingului …
Totusi, e un loc binevenit pentru beizadelele orasului preocupate doar de grija de a face praf cat mai mult din banii parintilor. Pentru ca aceasta specie nu poate tr
ai decat pe baza de elemente “de firma”: haine de firma, parfum de firma, pantofi, posete si sosete de firma, iar acum, nou in orasul nostru, shaworma de firma! Asteptam cu interes un nou mega-benga restaurant de firma care sa ofere in meniu mici de firma si traditionala ciorba de burta, pardon, de firma …La desert am ales ceva denumit “banana ascunsa dulce”. Recunosc ca m-am gandit initial ca voi avea de cautat prin desert, insa sa stiti ca nu mi-a fost foarte greu sa gasesc banana. Dupa cum puteti vedea si in poza, dinsa, banana, era impartita in patru, sub forma de cruce, si cu multa frisca de la spray.
La gust, acest desert a fost poate surprinzator de bun, fata de catastrofa de dinainte, dar nici ceva care sa-ti ramana in memorie.
Imi cer scuze ca nu am avut de aceasta data ocazia de a vorbi prin relationare si despre alte lucruri cu adevarat interesante, asa cum am mai facut-o in celelalte relatari. Dar cred ca ar fi sunat strident ca unghia pe tabla orice subiect in preajma shawormei.
Am sa va dau doar cateva informatii despre shaworma: in tarile arabe, adica acolo unde a aparut, acest fel mai era denumit si mancarea saracilor, pentru ca, la fel ca si pizza, este facuta din resturi. Denumirea provine de la cuvantul turcesc çevirme, insemnand “care se roteste”, aluzie la frigaruia pe care se pun bucatile de carne (vita, pui sau miel; niciodata de porc) si care se invarte pentru a fi coapta uniform la o sursa de foc.
Desi uneori gustoasa, dar nu prea aratoasa, si cu atat mai putin sanatoasa, shaworma servita frecvent poate fi reteta sigura pentru un ficat facut praf, colesterol fara numar si celulita timpurie. Consumatorul fidel se poate recunoaste usor dupa urmatoarele semnalmente: plescaie, se sterge cu tricoul si apoi pe blugi, ii cade din gura, se mozoleste ca un porc, ii vine burta peste curea, ii precede stomacul in miscare pe directia inainte si are o privire ambigua. A se citi in mod repetat acest fragment, inlocuindu-se termenii: Big Mac, copanele picante, hamburgher, cheesburgher, etc…
Revenind la restaurantul SPHINX, eu cel putin nu cred ca am sa mai calc vreodata pe acolo. Doar daca vrei sa mananci muuult si sa platesti la fel de muuult, atunci acest local ramane o solutie.

Atmosfera generala ***
Menu **
Servire **
Calitatea preparatelor **
TOTAL **

SPHINX
Str. Stefan Cel Mare nr. 28, Bacau

In incinta Arena City Mall
rezervari la 0234.588.618

27 de comentarii:

kristofer93 spunea...

In concluzie scump si prost.
Daca vreau fast-food mai bine ma duc la Mc...

Anonim spunea...

Mare pacat!

Anonim spunea...

Nu este singurul restaurant cu mese proprii ... ai omis Pizza Hut si Curigu .. Pe cel din urma nu il recomand nimanui ... desi ambientul te atrage, servirea si mancarea sunt deplorabile.

Anonim spunea...

Amice, mai bine o lasi moarta. Ce asteptari aveai de la o locatie din food court? Sau nu ai mai fost intr-un mall pana acum? Pretentiile pe care le afisezi sunt demne de Heritage, Casa Capsa sau Mica Elvetie, dar pun pariu ca nu ai ajuns pe-acolo niciodata. Chiar sunt curios ce review ai face dupa o masa in locurile astea. Hai noroc si fii realist pe viitor.

Anonim spunea...

Cataline, am impresia ca ai vreun parti-pris cu acest restaurant ...
Normal ca nu am mari asteptari, iar lucrul asta l-am exprimat cred destul de clar in articol, insa si preturile trebuie sa fie pe masura acestui tip de locatii. De ce as plati un serviciu tipic de food-court mai mult decat la un restaurant bun?

Anonim spunea...

Pe cand urmatorul aricol? Ai renuntat deja?

Anonim spunea...

urmeaza Bistro Primera imediat. am fost nitel ocupat. nu pot sa stau numai prin restaurante, desi as vrea ...

Anonim spunea...

Buna George,scrii frumos.Te inspiri din Anthony Bourdain?De ce nu incerci sa faci o emisiune la vre-un post TV. Vezi "No reservetion"show.Cred prinde la romani,sintem sensibili cind e vorba de mincare :-)

Anonim spunea...

Multumesc pentru aprecieri. Sincer, nu am auzit inca de Bourdain, dar dau acum search pe google. Am vorbit deja cu o televiziune locala, ei sunt de acord, insa eu sunt cel care nu m-am decis inca. Asa ca mai astept incurajari :)

Anonim spunea...

Cu placere.E un New York-ez ce colinda pe la restaurante.Face emisiuni trasnet,un model bun de inspiratie.Gasesti fragmente din emisiunile lui pe youtube.

Anonim spunea...

Super cool ideea cu tv. mai ales daca reusesti sa nu fii sponsorizat de restaurante. Retine: si in occident este de notorietate ca cine plateste publicitatea iti ia libertatea de exprimare. Si atunci nu va mai fi interesant. Daca poti ramane obiectiv si dezinteresat, fa emisiunea. Daca nu, las-o moarta ,,parerea mea"!

Anonim spunea...

DACA AMARANTE E DE 5 STELE... CRED CA STII FOARTE BINE SA APRECIEZI UN LOC UNDE SE MANANCA BINE. AM FOST DE CATEVA ORI ACOLO (LA SPHINX ) SI AM MANCAT SI M-AM SIMTIT SUPER DE FIECARE DATA. NU AM INCERCAT SPHINX DIN MENIU, DAR AM MANCAT FICATEII, FRIPTURA DE PORC -CHURRASCO PARCA- SI CE ZICEAI TU CA E MAMA CELULITEI -SHAORMA - E SUPER TARE. IAR DACA TIE TI SE PARE MULT 20-30 LEI PENTRU O MASA IN ORAS, ATUNCI POFTA BUNA LA FORNETTI!

Anonim spunea...

locul este de-a dreptul penibil ca sa nu mai zic de mancare. am fost acum 2 luni cu niste prieteni iar toti am comandat feluri diferite de la pizza pana la ficatei,friptura de porc si shaorma si erau dezgustatoare. am plecat foarte dezamagiti si ne-am promis ca nu o sa ne mai intoarcem niciodata

Anonim spunea...

Cunosc Sphinx din Polonia. Este un restaurant decent in care poti manca decent la bani putini. Se vrea un resaurant pt clasa medie care vrea sa manance in oras. Se poate intampla sa fie un ospatar ...sau sa nimeresti bucatarul fara chef de munca. Succesul in Polonia vine de la faptul ca au un raport pret calitate bun. Si nu trebuie sa mananci "mancarea saracului"...si cred ca afirmatia cum ca e un restaurant pt "celular cu manele"...e putin deplasata. Poate in Bacau...dar nu generaliza si nu puneti in aceasi oala un restaurant OK cu McD sau KFC sau ...

Anonim spunea...

Domnule George .....v-as rugua sa deschideti un forum in care sa discutam si noi ....cei mai incepatori sau chiar mai initiati in artele culinare . Ar fi frumos daca cei care ar posta sa-si scrie si ce profesie au ....ca sa ne facem si noi o idee de ce potential ar putea avea cuvantul lor.

Azi spre exemplu m-a lovit fix in frunte realitatea zicalei :

"ce stie taranul ce-i sofranul"

Noroc.

Anonim spunea...

Ideea cu forumul nu e rea deloc, insa trebuie sa vad ce posibilitati tehnice imi ofera host-ul. Recunosc, in tehnica IT sunt mai putin priceput ...

Anonim spunea...

cred k performantele dumneavoastra culinare lasa mult de dorit, si asta de la cineva care a lucrat in domeniu destuli ani, pe la toate restaurantele din Bacau. poate ne mai faceti o vizita si ne revansam pt servirea proasta kre va facut-o colegul meu. Veniti la mall si intrebati de Silviu. mai vorbim dupa aceea domnul critic. Prin prostiile dumneavoastra distrugeti munca multor oameni care muncesc in fiecare zi pentru a satisface cele mai pretentioase gusturi cum avem noi de aface in fiecare zi. cate restaurante din Bacau se pot mandri cu acest lucru? si oricum de ce nu a-ti ales specialitatea casei?
Sau o delicatesa din piept de pui, un cotlet churasco cu cartofi in coaja? mai incercati o data

Anonim spunea...

Tipul de sus are dreptate . De ce trebuie sa va permiteti dumneavoastra sa puneti o amprenta pe un restaurant cand nu ati povestit cel putin 5 evenimente inntr-un singur loc. Nu este corect ca unui restaurant sa i se puna streangul in gat pentru o singura servire. De ce nu mergeti la faimosul dumneavoastra restaurant si sa comandati o Paella......sa vedeti acolo balastrul unui pilaf romanesc dar facut cu fructe de mare. Noi cititiroii nu ar trebui sa va permitem sa catalogati atat de usor un restaurant. Intradevar scrie mai sus ca sunt opinii persoanale......dar sunt niste gogosi aburite atata timp cat sunt facute public......daca este opinie persoanala de ce nu v-o scrieti intr-un carnetel si o tineti la buzunarul de la piept. De ce trebuie sa gasesc articolul cu Amarante in reviste locale?? Mai ales daca este opinie persoanala. Publicitatea conteaza ,,,,,campania conteaza. Daca a aparut public acel articol scris de dumneavoastra nu cumva ar trebui sa aveti anumite calificari pentru a face aceste clasificari? Chiar se bate joc de joc de munca altor oameni.....este exact acelasi lucru ca si cum as veni eu si mi-as da eu cu parerea despre lucrurile pe care le faceti dumneavoastra pentru banii ca sa traiti. Si eu sunt bucatar si am trecut si eu prin mai toate restaurantele.....si sunt multe lucruri gresite in acest blog .....ma refer la toate articolele. Sper ca nu sunteti un comunist si sa-mi stergeti opinia mea. Ar trebui sa li se ceara acordul restaurantelor daca doresc sa li se faca publica opinia dumneavoastra. Poate ca unele restaurante nici nu vor sa stie Bacul ca exista.

Anonim spunea...

nu m-i se pare normal ca dumneavoastra sa stricati munca atator oameni doar prin postarea de comentarii rautacioase la adresa restaurantelor din Bacau. Intradevar, se mai fac greseli dar se incearca ,cu succes am spune noi, implementarea unui sistem european care in Polonia da rezultate extraordinare. Sphinx esta singurul restaurant din oras dotat cu sisteme de supraveghere si urmarire a tuturor comenzilor, prin care se urmareste satisfacerea celor mai exigente gusturi, unde toti clientii sunt rugati prin notebook-uri sa isi dea cu parerea despre calitatea serviciilor oferite , de bucatarie, bar, de calitatea ambientului si in general despre toate schimbarile ce ar trebui realizate pt o mai buna satisfacere a clientilor.

Anonim spunea...

in completare, restaurantul Sphinx este singurul din oras in care nu veti fi furat la notele de plata, unde toate reclamatiile se rezolva prompt de catre ospatari sau manageri cu ani de experienta in spate, pe cele mai mari vase de croaziera din lume. poate ne veti mai face placerea sa ne vizitati din nou pt a observa imbunatirile aduse. va multumim

Anonim spunea...

Domnule Oprisan, va rog sa imi spuneti cand a-ti servit dumneavoastra ultima data 20 de clienti simultan, toti dorind sa serveasca masa, toti clientii casei si cu gusturi rafinate si fiecare in parte cu dorintele specifice, fara ajutor de ospatar si toate in timp record? dupa ce veti reusi performante ca ale mele sa vorbiti. Mai mult respect pentru personalul din restaurante caci prin rautatile dumneavostra a-ti facut mult rau oamenilor care muncesc zilnic in restaurante si lucreaza pe salarii de pana la 10 milioane si din acesti bani trebuie sa isi intretina familiile. In loc sa demontati munca noastra a-ti putea sa ajutati la dezvoltarea tehnicilor de servire si de satisfacere a clientilor prin sfaturi si indrumari daca sunteti avizat, daca nu mai bine lasati-va la mana dumneavoastra. Ce calificari aveti d-voastra de va dati cu parerea asa? sunteti avizat cumva de vreun minister?

Anonim spunea...

daca doriti o dezbatere mai in amanunt va invitam la restaurantul nostru. intrebati de Silviu si vorbim fata in fata daca doriti

Anonim spunea...

Pt. dl. Sorin: va multumesc pentru mesajul dvs., desi, marturisesc, ca mi-a venit destul de greu sa-l citesc, daramite sa-l si inteleg. Aspectele mentionate de dvs. au mai fost explicate prin alte postari de ale mele, si nu as mai dori sa revin asupra lor. Nu este vina mea ca ceea ce am explicat in mod repetat, de mai multe ori, nu este inteles de catre toti. Niciodata nu am avut sau nu o sa am intentia de a-mi bate joc de munca cuiva, din orce domeniu ar fi ea. Munca trebuie respectata ca atare, si niciodata nu am sa fac altfel. Daca cineva se simte atins de parerile mele, imi exprim regretul si imi cer scuze anticipat. Rog de asemenea sa-mi fie semnalata neregula si o voi repara imediat. Sper sa apreciati faptul ca v-ati putut exprima liber parerea, desi acest lucru nu ma face pe mine mai mult sau mai putin comunist. :)

Anonim spunea...

Pt. dl. Silviu: va multumesc pentru invitatia facuta si apreciez in mod sincer modul civilizat de a pune in discutie anumite aspecte. In articolul meu nu am contestat dotarile restaurantului la care banuiesc ca lucrati, ci doar anumite lucruri de care sunt convins ca vor putea fi remediate.

Anonim spunea...

apreciez onestitatea dumneavoastra si chiar va invit la o discutie prin care sa incercam sa dezvoltam acest domeniu care inca lasa de dorit, dar care este atat de frumoasa si aduce atatea impliniri de ordin spiritual cat si material. cred ca organizand niste intalniri intre adevaratii oameni din industrie putem dezvolta aceasta ramura a restaurantelor. dak sunteti interesat va rog sa ma contactati.
silviu

Anonim spunea...

In primul rand vreau sa felicit pe creeatorul acestui blog.
Acum la subiect, am fost de 2 ori la Sphinx (sincer nu stiu ce am cautat a doua oara). La capitolul servire nu am nimic de comentat. In schimb, as putea sa spun ca e cel mai scump fastfood la care am mancat vreodata, pentru ca sper ca nu are pretentii sa se intituleze ceva mai mult decat un fastfood.

Anonim spunea...

O singura data mi-a fost de ajuns. Pret prea mare pentru mancarea oferita (ii inteleg - au investit in decoruri si accesorii) - iar mancarea aveaun puternic gust de condiment ieftin.

Bacăul de altădată ...