News: 13 apr. 2010

sâmbătă, 23 ianuarie 2010

DECEBAL, EL BURICO DEL “TÂRGO”

Dacă ar fi vreodată luată în serios problema stabilirii kilometrului 0 al municipiului nostru, cu siguranţă, cei de la cadastru l-ar înfinge în fundaţia Hotelului DECEBAL. De pe Măgura sau de pe dealurile dinspre Buhoci, de unde oraşul se vede ca o machetă de arhitect, forma sa albă, distinctivă se remarcă cu uşurinţă drept în mijloc.
Dacă multele camere ale hotelului sunt pentru majoritatea băcăuanilor necunoscute, în afară de câţiva foşti şi trişti ofiţeri de miliţie care se ocupau pe timpul odiosului cu plantarea microfoanelor şi răscolirea bagajelor turiştilor stăini, restaurantul însă e aproape loc comun în care măcar orice om de peste 25-30 de ani a fost la o nuntă sau la o chermeză. Mulţi ne amintim cu plăcere de fântâna artificială de sub cupola înaltă din sticlă, care îşi avea farmecul ei (acum acoperită din motive mai mult sau mai puţin de înţeles), de terasa mare, unde puteai bea vara o halbă de bere rece, şi de restaurantul mai mic şi mai cochet numit Salonul Albastru unde, imediat după revoluţie, se făcea discotecă.
Astăzi, din raţiuni contabile şi mai puţin estetice, terasa e închiriată la bănci, care în disperarea lor după acapararea pieţii şi-ar face office-uri şi în corturi, numa ca să-ţi stea în drum, să te împiedici de ele, intrarea grandioasă în hotel e îngrămădită de o agenţie imobiliară, iar clădirea în sine e folosită la întins cearşafuri publicitare sau electorale, de-ţi stă inima-n loc când vezi ditamai rânjetul candidatului.
Restaurantul şi-a păstrat însă faima de odinioară, deşi activitatea sa, în mare parte e axată pe deservirea persoanelor cazate în hotel şi pe evenimente de firmă sau familiale şi mai puţin, din păcate, pe servirea clienţilor ocazionali. Până nu demult, aici făceau practică majoritatea ospătarilor şi bucătarilor şcoliţi de Liceul Economic sau de Camera de Comerţ, într-un fel de pepinieră de personal dedicat acestor profesii.
Eu l-am găsit la ceas de seară, aşteptându-şi clienţii, şi una din curiozităţile mele a fost să văd dacă, în afară de week-end-uri când e plin, pe timpul săptămânii e pregătit pentru oricine îi calcă pragul. Spre norocul meu, era, şi astfel am avut parte de unul din rarele momente de desfătare culinară, pentru că s-a întâmplat, şi asta v-o zic de la început, ca totul să fie aproape perfect. Nu ştiu dacă am avut inspiraţia să comand exact felurile cele mai bune sau pe care bucătarii ştiu să le facă cel mai bine, dar bucatele au fost demne de renumele locului.
Totuşi, meniul ar mai putea fi lucrat, măcar ca formă, tacâmurile urgent înlocuite, şi, ca boală generală, şi a hotelului nu numai a restaurantului, am constatat lipsa unei identităţi vizuale. Am remarcat nu mai puţin de patru feluri diferite de scriere a denumirii „Decebal”, pe meniu, veselă şi inscripţiile hotelului.Am ales pentru primul fel creveţi cu sos olandez (asemănător maionezei, dar care are în componenţă unt, piper alb şi zeama de lămâie) şi avocado la cuptor. Dealfel, acest din urmă ingredient mi-a şi influenţat alegerea. Fructul de avocado este originar din Mexic şi se foloseşte mai mult în diverse mâncăruri decât ca fruct în sine (aţi auzit probabil de guacamole, un sos ce se prepară cu avocado, ceapă tocată şi roşii, şi se serveşte cu tortilla). Este un aliment minune, bogat în antioxidanţi, vitamine, minerale şi grăsimi vegetale uşor asimilabile, ce protejează vasele sangvine şi reduce colesterolul rău. Dacă asta nu e suficient să faceţi o pasiune petru acest fruct, mai adaug în treacăt că atzecii denumeau arborele de avocado drept arborele „con cojones”, datorită proprietăţilor afrodisiace ale fructelor sale.
Preparatul a avut o prezentare de mare clasă, atât ca formă cât şi ca pastel de culori potrivite. În articolele mele precedente nu de puţine ori am făcut referire la trista situaţie în care aspectului vizual al preparatelor nu i se acordă atenţia cuvenită, mergându-se pe ideea, profund ernonată, că atât timp cât cantitatea este suficientă să umple maţul muşteriului, restul nu mai contează.
Am remarcat deasemenea balansul reuşit al gusturilor, mai ales cel de avocado pregătit la cuptor, situaţie în care, dacă nu este făcut cum trebuie, riscă să apară un uşor gust amărui.
La felul doi am avut deasemenea o surpriză plăcută cănd am comandat rulouri de şalău cu spanac, ciuperci şi buchet de legume. Chiar când era să renunţ de tot la ideea că bucătarii băcăuani sunt în stare să prepare peştele şi altfel decât prăjit sau pané, iată că aici, la DECEBAL, situaţia e alta. Ca şi la primul fel, salut măiestria bucătarului în a-şi prezenta preparatul, inclusiv atenţia acordată detaliilor (până şi un banal cartof fiert a luat forma unui trandafir).
Pe lângă cele patru rulouri delicioase de şalău, ce aminteau ca formă oarecum cu nişte bucăţi de sushi, am numărat în garnitura de legume nu mai puţin de opt ingrediente, ceea ce face acest preparat nu numai gustos ci şi foarte sănătos. Este interesantă şi deopotrivă foarte curajoasă combinaţia de peşte cu spanac. Ceea ce în copilăria mea reprezenta un coşmar, spanacul părând a fi acceptabil de înghiţit doar de către Popeye Marinarul, a fost de această dată, în combinaţie cu ciupercuţe şi bucăţi de măsline, un fel delicios.
După un asemenea curs reuşit al felurilor principale, desertul nu avea cum să fie altfel decât minunat. Spre deosebire de alte dăţi, nu m-am putut abţine şi am comandat două: tiramisu şi îngheţată. Un singur motiv am avut: şi una şi alta erau făcute în bucătărie şi nu cumpărate. Am mai semnalat boala multor restaurante de a-şi procura îngheţată cu găleata de la Metro sau de aiurea. De data asta am întrebat, am aflat, iar gustul lor deosebit de bun mi-a confirmat că sunt făcute, cum ar zice moldoveanul, in da haus. Deci, se poate! Le-am mâncat în paralel şi bine am făcut pentru că s-au potrivit de minune, deşi poate că s-ar găsi cârcotaşi care să aibă ceva de comentat.
Servirea a fost, aşa cum aşteptam dealtfel, profesionistă şi promptă. Nici nu avea cum să fie altfel, aici s-a făcut şcoală în acest domeniu, aşa cum am mai spus.
Când aveţi drum prin zonă, nu evitaţi să intraţi şi să mâncaţi aici. Alfel, cum ar zice un clasic în viaţă, nici nu ştiţi ce pierdeţi ...

Atmosfera generală ***
Menu ***
Servire ****
Calitatea preparatelor *****
TOTAL ****

DECEBAL
Bacău, str. I.S. Sturza, nr.2
rezervări la 0234.570.030

33 de comentarii:

Anonim spunea...

In guacamole si pune si jalapeno taiat marunt,un ingredient nelipsit.Ceva interesant este faptul ca aztecii denumeau arborii in spaniola.Erau intradevar o natie inteligenta daca vorbeau si o europeana...

Anonim spunea...

TOUCHÉ!
Am vrut doar sa evit sa zic neaos, pe romaneste. In atzeca veche li se spuneau bling-bling :)

Lilick Auftakt spunea...

Buna! Joi, pe 28, organizam un apel simultan pe bloguri: http://nobasescuday.blogspot.com/2010/01/28-ianuarie-joi-apel-simultan-pentru-no.html

Anonim spunea...

In guacamole se pune si cilantro

Roman Cristian Bacau spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
Roman Cristian Bacau spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
Roman Cristian Bacau spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
George OPRISAN spunea...

Cine esti Cristi? si pentru ce sunt multumirile, ca nu am inteles ...

Anonim spunea...

Probabil ca cineva sterge din comentarii.Cele care nu dau bine bineinteles...

George OPRISAN spunea...

Sunt sterse DOAR comentariile cu un limbaj buruienos, celelalte, chiar daca sunt critice, sunt postate automat, fara modificari.

Anonim spunea...

Probabil ca ai prins o zi buna.Locul nu-i impresionant

Anonim spunea...

Sanatate Basescu!Esti cel mai bun.

Maya spunea...

Ce nu înteleg eu...daca "decoratorul" si-a dat silinta pentru decorul farfuriilor de la felul I si II,de deserturi a uitat sigur!

Bucata de tiramisu e taiata la misto?Pusa asa în colt de farfurie...sigur nu au uitat ceva?Initial am crezut ca e deja începuta,dar daca ar fi fost asa,se vedeau urme în cacaoa de pe farfurie...iar înghetata? Asa,pur si simplu azvîrlita în pahar?
Ar trebui sa le sugerezi sa schimbe ceva.Chiar daca au fost bune deserturile,prezentarea face nota!

Roman Cristian Bacau spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
Anonim spunea...

Domnu' "Roman" esti si matale un pui de bucatar ceva de critici pe toti?

Roman Cristian Bacau spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
Anonim spunea...

Multumesc,nu sint interesat,latra dumneata la gratar pina ma intorc eu de la bere :-)

Roman Cristian Bacau spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
Roman Cristian Bacau spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
1Q spunea...

Eu mai lipseam de aici:)). Deci :

-crevetii aia .....vai de mama lor .....i-ati prajit pana ati nenonorit tot gustul lor

Anonim spunea...

1q .... esti intreg la minte? i-ai mancat tu sa poti zice ca nu erau buni???? vaca ce esti.....

1Q spunea...

:))) Nu are rost sa raspund la injurii....nu sunt chiar atat de copil. Este indeajuns sa vad poza lor ca sa-mi pot da seama prin ce au trecut .......crevetii erau vai de mama lor....chirciti acolo...prajiti pana s-au strans precum radiera. Din experienta mea va spun si ca punga din care provin era albastra, de 1 kg de la Caviar .......crevetii aceia sunt chiar scumpi (si i-ati cumparat din prostie) .....sunt extraordinar de mici si fara pic de aroma ........ acea folie protectoare (apa) par a fi de o dimensiune cat de cat rezonabila...dar este o mica teapa . Crevetii aceia sunt prefierti.....mai exact nu mai necesita inca un tratament termic. NU ai efectiv ce sa mai prajesti din ei....doar pe la salate mai merg si atunci stai sa-i cauti prin farfurie.

Anonim spunea...

IQ! esti circotas....esti in domeniu? nu zice nimic ca acei creveti ar fi fost prajiti....corect?
de ce vb sa te afli in teaba....
ai dreptate ca aceii creveti sunt foarte mici dar nu inseamna ca nu aveau gust ,pe farfurie sunt numai crevetii aia si avocado nu?
nu uita ca fiecare bucatar are stilul lui si poate a folesit ceva sa le dea gust .Tu ce zici?

1Q spunea...

A folosut o combinatie de aia speciala in care a prajit un homar de ia dat un gust abstract ce duce la jumari de porc??

Anonim spunea...

:))))
hai ca esti penibil.....

1Q spunea...

bine

Anonim spunea...

cine e maestrul care a facut pestele ala ? ii dau 500 de euro daca imi face si mie la nunta la fel cu e acolo!!!!

Miruna spunea...

As vrea doar sa stiu cam cat ar ajunge un meniu de nunta mai deosebit la acest restaurant... multumesc....

Anonim spunea...

nu e nimic deosebit acolo...e un restaurant comunist unde isi fac sclavii de la italia nuntile vara.....atata tot

Anonim spunea...

comunist esti tu cu prietenii tai ... au un meniu bun si cui nu place ... sanatate si virtute .

Anonim spunea...

http://bucatariaminune.blogspot.com/

Anonim spunea...

de ce a plecat Nistor de la decebal?
de ce au plecat bucatarii cu paste si salate?
si de ce au ramas bucataresele care din 0,200 de ceafa iti taie 0,030g. ????
de ce???? cind mergea mai bine ! tot a fost dus pe apa simbetei...cind vreodata o sa faca o femee de la vase o salata sau o pasta carbonara asa cum trebuie???
reetele se invata.....dar...o mina de meserias ramine o mina de meserias....

Anonim spunea...

Dl.expert culinar sos olandez fara ou
......? Mai pui vin si tarhon si il faci Bernez.Fugi cu vaca Gheorghita

Bacăul de altădată ...